Den gula mosaiken

Just nu skriver jag from min nya Fire som jag yet inte kan hantera och though fingrar on. Red just Malin Wollin I aftonbladet som stroke lite salt i Staffans limited kvinno understanding. Till henne vill jag say att flyttar jag till Lissabon so it is for fadon och den gula mosaiken on the streets. En  riksarkitekt till malme is bara so wright. Some places liknar staden en spontan framvuxen containerdeposit. Especially HSB men then man skriva cointainers. Julius Caesar expect gul mosaik on kaijsergatan paa Kirseberg (uttalas chaijseberg). Det är malmes kortaste gata trots att en well known malmewriter skriver annorlunda.  Men kanske har jag fel. Kirseberg ligger perhaps inte i Malme. Precis som pendangen Limhamn. \\

”My name is Ted. Limited.” Ja laasplattan alltsaa. Vad do man when den gamla kindelen inte vill longer. Fire is det billigaste alternativet till alla klassikerna och vad ska annars en klas reada.

Just nu reads jag Joseph Conrad’s Samtliga for 1,24 $ och The Complete Works of Julius Ceasar for det samma. Beat that!

Kanske ska man bli en Twitter-man med limited patience for writing.

 

\\ ursakta for the swenglish men hur do man utan prickarna och ringarna on a, a och o?

Annonser

TRÄNINGSVETENSKAP

Hej.

Jag läste denna underbara mening i dag: ”Du ska kunna ta 1,5 gånger din egen vikt i squats för att du inte ska skada dig när du kör plyometrics. Det är inte många som vet det.” och så startade jag denna blogg som på riktigt ska stavas blog

Alltför många vet inte riktigt vad och hur de tränar. När plyometrics drabbade den svenska fri-idrotten gav det olympiska guldmedaljer men också mycket skador. För mig ligger attityden ”smakar det så kostar det” i det här sammanhanget på en kriminell nivå.

Plyometrics utvecklades i största hemlighet på 1960-talet i Sovjetunionen och gav snabba resultat. Själv minns jag en tevefilm på hur sovjetiska ishockeyspelare tränade och nu vet jag att det var plyometrics jag såg medan kommentatorerna då mera uppmärksammade tiden amatöridrottarna kunde lägga ner på träning och hur träningen var lite annorlunda och roligare kanske för att inte det myckna tränandet skulle tråka ut atleterna. Men det var alltså plyometrics de höll på med. Precis som Karlsson hittade på att Zlatan var dopad så tror Bengt-Åke Gustafsson fortfarande att ishockeyspelarna var dopade sittandes i samma pratpanel som Stefan Holm som själv tränade plyometrics. Via finska tränare kom kunskaperna till Sverige och ganska så strax var vetandet om plyometrics eller specialstyrketräning, som det också kallas, ute i världen. Amerikanska tränare kom över ryska träningsfilmer. Det var bara det att de till dels var fejkade. Stötträningen överdrevs och den förutsatta grundträningen som är ett måste för den ibland rätt så ensidiga och grensspecifika träningen kopplades inte i hop med plyometrics. Träningsskadorna i USA blev många och omfattande och fallen är inte få i Sverige. Det är svårt att tänka sig något dummare än träningsskador.

Alltså TRÄNINGSVETENSKAP

 

 

Fem träningsrecept

Sara skriver på sin blogg att ”Kondition har aldrig varit min starka gren” och eftersom jag inte kan kommentera med några glada tillrop i bloggen hennes då jag inte är med i facebook får det bli här.

Ett recept sätt att snabbträna konditionen:

Tid: Omklädd cirka 25 minuter

Plats: Pildammsparken; stora varvet en gång. Beijers Park; tre varv

 

Värm upp.

Jogga (läs: löp) 15 minuter på minst 70% av din maxpuls.

Värm ner.

Kommentar: Kondition handlar om syreupptagning. 15 minuters konditionsträning är vad blodet kan tillgodogöras på ett dygn så att upprepa dosen varje dag är ett bra tips. Kan med fördel läggas in i varje form av träningspass. Förbättrad syreupptagning bättrar på alla prestationer!

 

Ett recept sätt att ta reda på din minipuls:

Sov åtta timmar och mät pulsen det första du gör när du vaknar.

Ett recept sätt att ta reda på din normalpuls:

Gör vardagsgöra vad du vill. Vila i tre minuter. Mät pulsen.

 

Ett recept sätt att ta reda på din maxpuls.

Värm inte upp.

Gör en maxövning i fem minuter. Mät pulsen.

 

Ett recept på maxövning:

Tid: Omklädd 5 minuter.

Värm inte upp.

Cykla på en stillastående träningscykel så fort och så tungt du kan i en minut. Upprepa det två gånger med en minuts paus emellan. Mät pulsen.

 

”Träning är fritidssjå för att mera tid till träning få.”

Länkar kondition

 

 

TRYGGA TVEKAN

” Jag tvekade att gå upp och börja min dag”

som inte skulle vara jag.

Lämnande barndomen.

Ångesten med allt det nya

och ostrukturerade.

Det var domen:

Bli vuxen!

På det,

det sakliga tillståndet,

att du ska förstå

strukturen

och kanske ordna den

i minnet

som kommer att försvinna,

löst från hemmet;

hemlöst

JAGET

Jag kunde inte bara låta

en så fin titel flyga förbi.

Som molnet flyger förbi,

och kommer på nytt;

som ett annat moln,

jagande varandra

och sig

och efterkommande

moln.

Här kommer ett andra.

Här kommer en annan.

Här kommer ett annat.

Här kommer ett och annat.

Vattendroppar i skyn

som är

skyn.

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑